لوله و اتصالات پوش فیت فاضلابی بیصدا

سیستم لوله کشی سه لایه پوش فیت سایلنت – MURI SILENT PIPE

این سیستم لوله کشی دارای عملکرد بهینه در عدم انتقال صدا ایجاد شده در اثر عبور سیال از لوله های فاضلاب به داخل فضای زیستی می باشند . استفاده از ساختار سه لایه پیشرفته همراه با استفاده از مواد نانو کیفیت این لوله ها را منحصربفرد می سازد . برای عملکرد کامل این سیستم لوله کشی توصیه به استفاده از بست های ثابت و متحرک مطابق با دستورالعمل بست زنی این شرکت می گردد.

ویژگیها :

*ساختار سه لایه

*مقاومت ضربه ای بالای تا دمای منهای 23 درجه سانتیگراد

*استفاده از اورینگهای آب بندی با کیفیت بالا

*عملکرد بهینه در جذب صدا

نوع مواد اولیه

POLYRPOPYLENE MINERAL REINFORCED (PP-MD)

استاندارد ملی – استاندارد بین المللی

ISIRI 13822 – BS EN ISO 1451

حداکثر فشار کاری

0/5 بار

ساختار لوله – رنگ لوله

سه لایه (سفید)

سایزهای قابل ارائه

40 الی 200 میلیمتر ( قطرخارجی)

حداکثر میزان انتشار صدا

18 دسی بل در 4 لیتر در ثانیه

کلاس آتش نشانی

DIN4102-B2 OR B1

گروه صنعتی وحید از سال 1374 فعالت خود را با تولید لوله های پلی پروپیلن جهت استفاده در سیستم لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان آغاز نمود، این گروه در حال حاضر متشکل از سه شرکت تولیدی می باشد که در شهرک صنعتی شورمست سواد کوه مازندران و شهرک صنعتی بزرگ شیراز مستقر می باشند.

شرکت تولیدی لوله و اتصالات حمید یکی از زیر مجموعه های این گروه صنعتی، تولید کننده نسل جدید لوله های بوش فیت سه لایه مورد استفاده در سیستم فاضلاب داخل ساختمان و کیت های انشعاب فاضلاب، با نام تجاری MURI SILENT PIPE® و با فناوری نانوتکنولوژی می باشد. این محصول نتیجه ادغام فناوری خریداری شده از کشور آلمان و دو پروژه تحقیقاتی این شرکت با دانشگاه های معتبر کشور می باشد. سیستم لوله کشی MURI SILENT PIPE ® نسل جدید لوله های پوش فیت سه لایه می باشد که با استفاده از فناوری نانو و جهت انتقال بدون صدای فاضلاب داخل ساختمان و همچنین با مقاومت حلقوی بالاتر نسبت به نسل قدیمی خود (لوله های تک لایه پوش فیت – HD) جهت استفاده در انشعابات فاضلاب خارج ساختمان طراحی گردیده است.

آلودگی صوتی در زندگی روزمره

زندگی مدرن امروز بشر باعث بوجود آمدن بسیاری از ناهنجاری های جدید در جوامع گردیده که آلودگی صوتی یکی از این موارد می باشد. کوچک شدن فضای زیستی در شهرهای بزرگ و استفاده از مصالح سبک و بادوام باعث بوجود آمدن و اجباری شدن استانداردهای جدیدی جهت کنترل صدا در محیط زندگی انسانها در جوامع مدرن گردیده است. در این میان وسایل و تجهیزات تاسیساتی داخل ساختمان مثل فن ها، فن کویل های سقفی و دیواری، سیستم های لوله کشی آب سرد و گرم و سیستم لوله کشی فاضلاب از عوامل موثر تولید صدا در فضای زیستی می باشند که می بایست در هنگام انتخاب به استانداردهای تولید صدا و حد تولید صوت این تجهیزات بعنوان یک مشخصه مهم توجه نمود. از بین این تجهیزات لوله های انتقال فاضلاب بعلت این که به صورت غیر مدفون و در داخل فضای مسکونی به کار برده می شوند نقش مهمی در انتقال صوت ناخواسته به محیط زیستی انسان را دارند. در این کاتالوگ سعی شده است ضمن تشریح استانداردهای کنترل صوت در فضاهای مسکونی در کشورهای اروپای غربی به مشخصات و خواص لوله های انتقال فاضلاب داخل ساختمان مطابق با این مشخصات پرداخته شود.

کنترل صدا در فضای مسکونی

زندگی مدرن امروز بشر باعث بوجود آمدن بسیاری از ناهنجاری های جدید در جوامع گردیده که آلودگی صوتی یکی از این موارد می باشد. کوچک شدن فضای زیستی در شهرهای بزرگ و استفاده از مصالح سبک و بادوام باعث بوجود آمدن و اجباری شدن استانداردهای جدیدی جهت کنترل صدا در محیط زندگی انسانها در جوامع مدرن گردیده است. در این میان وسایل و تجهیزات تاسیساتی داخل ساختمان مثل فن هاف فن کویل های سقفی و دیواری باشند که می بایست در هنگام انتخاب به استانداردهای تولید صدا و حد تولید صوت این تجهیزات بعنوان یک مشخصه مهم توجه نمود. از بین این تجهیزات لوله های انتقال صوت ناخواسته به محیط زیستی انسان را دارند. در ادامه ضمن تشریح استانداردهای بین المللی کنترل صدا در فضاهای مسکونی به مشخصات و خواص لوله های انتقال فاضلاب داخل ساختمان مطابق با این مشخصات پرداخته شود.

استانداردهای کنترل صدا

استاندارد DIN 4109

این استاندارد اولین و ابتدایی ترین استاندارد موجود در مورد کنترل صوت تجهیزات مختلف در فضاهای مسکونی می باشد. در این استاندارد حد مجاز انتشار صوت سیستم های تاسیساتی شامل سیستم های لوله کشی را مقدار 30 دسی بل تعیین گردیده است. این استاندارد در واقع حداکثر مجاز انتقال صوت را بر ای آسایش صوتی انسانها در فضای مسکونی مقدار 30 دسی بل تعیین نموده است که کلیه سیستم هی تاسیساتی می بایست این حد را رعایت نمایند. در این استاندارد نوع فضای مسکونی مشخص نگردیده است و تنها به معرفی فضاهایی که می بایست این حد را رعایت نمایند، پرداخته شده است. این فضاها عبارتند از: حمام ها و سرویس هی بهداشتی، فضای مسکونی، کلاسهای درس و فضاهای کاری (دفاتر کاری، اتاق های عمل و اتاق های کنفرانس).

 

مفاهیم اولیه و تعاریف

بر طبق استاندارد DIN 4109، مردم در داخل فضایی بنام *اتاق محافظت شده* می بایست در مورد سه نوع صدای زیر محافظت گردند:

  • صدای تولید شده توسط همسایه ها (مانند صدای گفتگو، موزیک، جاروبرقی و …)
  • صداهای ایجاد شده ناشی از سیستم های نصب شده داخل ساختمان
  • صداهای خارجی مانند صدای ترافیک (جاده، راه آهن، ترافیک هوایی و کشتیرانی)، صدای صنایع و کسب و کارهای اطراف محیط مسکونی

بر طبق این استاندارد تعریف اتاق محافظت شده، فضاهای زیر می باشند:

  • اتاق نشیمن شامل هال
  • اتاق خواب شامل همه وسایل راحتی درون اتاق و در بیماستان ها شامل کل فضای اتاق بیمار
  • کلاس های درس در مدارس، دانشگاه ها و یا موسسات آموزشی
  • در فضاهای اداری (بجز فضای و پارتیشن های بزرگ دارای) شامل: اتاق جلسات و تمام اتاق هایی که بعنوان فضای کار مورد استفاده قرار می گیرند.

استاندار DIN 1100 دارای یک ضمیمه A1:2001 می باشد که در آن یک حداقل جهت انتشار صوت در “اتاق محافظت شده” تعیین گردیده است. در این استاندارد میزان انتشار صوت ناشی از سیستم های لوله کشی آب سرد و گرم و سیستم لوله کشی فاضلاب در اتاق نشیمن و اتاق خواب مقدار 30 دسی بل و در فضاهای اداری و کلاس ها درس

جدول 1: معرفی حدود مجاز صدا طبق DIN 4109 : A1:2001

منبع صوت

نوع فضایی که احتیاج به محافظت دارد

اتاق نشیمن و اتاق خواب

اتاق کار و کلاس های درس

میزان انتشار صوت (دسیبل)

سیستم های لوله کشی (شامل سیستم  لوله کشی آب سرد و گرم و سیستم لوله کشی فاضلاب داخل ساختمان)

30≥

35≥

سایر سیستم های نصب شده در ساختمان

30≥

35≥

توضیحات:
  • در جدول فوق ایجاد صدای ناشی از تست، راه اندازی، پر و خالی کردن و تعمیرات سیستم لوله کشی در نظر گرفته نشده است.
  • در مورد سیستم های تهویه و هوای تازه مقادیر فوق بعلاوه 5 دسی بل قابل قبول می باشد.

ضمیمه جدید استاندارد DIN 4109-10 و محافظت بیشتر در مقابل انتشار صدا

اخیراً نسخه جدیدی بعنوان ضمیمه جدید به استاندارد DIN4109 اضافه شده که در آن به مقدار پایین تری از انتشار صدا اشاره شده است. بر طبق این ضمیمه جدید مقادیر قابل قبول جهت انتشار صدا بشرح زیر می باشد:

  • سطح SS1 محافظت در برابر انتشار صدا که در آن حداکثر میزان انتشار صدا 30 دسی بل می باشد.
  • سطح SS2 محافظت در برابر انتشار صدا که در آن حداکثر میزان انتشار صدا 27 دسی بل می باشد.
  • سطح SS3 محافظت در برابر انتشار صدا که در آن حداکثر میزان انتشار صدا 24 دسی بل می باشد.

این ضمیمه در واقع سطح بالاتری از عایق سازی صوتی را مد نظر قرار داده است که می بایست قبلاً این حد بین پیمانکار و کارفرما پروژه بررسی و تعیین گردد.

 

استاندارد VDI 4100

موسسه VDI در کشور آلمان مستقر و انجمن حرفه ای مهندسان کشور آلمان می باشد. این موسسه معمولا استانداردهای بالاتر از حد متوسط و جهت ساختمان و بناهای با کیفیت بالاتر را منتشر می نماید. این موسسه در مورد عایق سازی صوتی استانداردی را تدوین نموده است که جدول معرفی کلاس های مختلف آن در شکل زیر آمده است.

جدول 2: معرفی حدود مجاز صدا مطابق با استاندارد VDI 4100

سطح عایق سازی صوتی

آپارتمانها در ساختمانهای بلند مرتبه

خانه های دوبلکس قرار گرفته به صورت ردیفی

سطح I – ساخت و ساز عموموی

30 دسی بل

30 دسی بل

سطح II – ساخت و ساز استاندارد

30 دسی بل

25 دسی بل

سطح III – ساخت و ساز با استاندارد بالا و لوکس

25 دسی بل

20 دسی بل

نحوه اندازه گیری صدا در سیستم های لوله کشی و گواهینامه های مربوط

اندازه گیری میزان انتشار صدا در سیستم های لوله کشی بر طبق استاندارد اروپایی EN 14366 انجام می پذیرد، بر طبق این استاندارد سیستم لوله کشی می بایست در یک سازه استاندارد با دانسیته 220 کیلوگرم بر متر مربع جهت دیوار و جدار ساختمان و 410 کیلوگرم بر متر مربع جهت کف و سقف اجرا شود و سپس در جریان های مختلف از 0.5 تا 4 لیتر در ثانیه میزان انتشار صوت از سیستم لوله کشی توسط سنسورهای مخصوص قرار گرفته شده در نقاط مشخص اندازه گیری می شود. نمونه ای از چیدمان و تست سیستم لوله کشی در شکل مقابل دیده می شود.

شکل 1: نحوه چیدمان و تست صدا در سیستم لوله کشی MURI SILENT PIPE

سیستم لوله کشی MURI SILENT PIPE مطابق با این استاندارد در آزمایشگاه شرکت Fraunhofer آلمان مورد آزمون قرار گرفته است که در جدول صفحه بعد نتایج آزمون صدا مشاهده می گردد. در اشکال زیر تصاویری از نصب سیستم لوله کشی در آزمایشگاه Fraunhofer آلمان آمده است.

همچنین جهت نزدیک تر بودن شرایط آزمون صدا با شرایط نصب سیستم فاضلاب در ایران به درخواست گروه صنعیتی وحید جهت این آزمون، از سه راه 45 درجه در محل های انشعاب طبقات استفاده گردیده است در صورتی که در اثکر گزارش های تست انجام شده در مورد سایر محصولات اروپایی و جهت کاهش سرعت جریان درون لوله و در نتیجه کاهش صدای ایجاد شده از سه راه 90 درجه استفاده می شود.

همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود با بیشترین دبی استفاده شده در این نوع سیستم لوله کشی، حداکثر صدای ایجاد شده برابر با 18 دسی بل می باشد که در دامنه قابل قبول از جهت استاندارد قرار می گیرد.

شکل 2: چیدمان شماتیک سیستم لوله کشی MURI SILENT PIPE در آزمایشگاه موسسه Fraunhofer آلمان

Waste water system “MURI SILENT PIPE” with acoustic pipe clamps “MURI SILENT PIPE DN 100”

4.0

2.0

1.0

0.5

Flow rate (I/s)

55

53

51

47

Installation sound level Lin [dB(A)] measured in the basement testroom UG front

18

15

13

11

Installation sound level Lin [dB(A)] measured in the basement testroom UG rear

55

53

51

47

Airborne sound pressure level La,A [dB(A)]1)

16

13

11

<10

Structure-born sound characteristic level La,A [dB(A)]1)

[1] Evaluation axxording to EN 14366

معرفی سیستم لوله کشی فاضلاب بی صدا:

در ساختمان های بلند مرتبه، شبکه فاضلاب اکثراً به صورت غیر مدفون و به صورت نصب در داکت های تاسیساتی کار می شود. مشکل عایق سازی صوتی سیستم فاضلاب یکی از مشکلات مهم مهندسین تاسیسات و معمار می باشد. سیستم لوله کشی MURI SILENT PIPE مشکل عایق سازی صوتی در شبکه انتقال فاضلاب را به نحو مطلوب حل کرده است.

فیزیک انتشار صوت از لوله های فاضلابی به داخل فضای مسکونی:

مکانیزم انتشار صوت از لوله های فاضلابی به دو صورت ذیل می باشد:

  • روش انتشار صوت از طریق هوا (Air Borne Noise):

در این روش انتقال صوت صدای ناشی از عبور جریان آب و فاضلاب و ریزش فاضلاب توسط مولکول های هوا منتقل می شوند و از جداره لوله به محیط مسکونی انتقال می یابد.

  • روش انتقال صوت از طریق سازه (Structure Borne Noise):

در این روش انتقال صوت ناشیس از لرزش سیستم لوله کشی به سازه و توسط سازه به داخل محیط مسکونی منتقل می شود.

شکل 3: نمایش نحوه انتقال صدا به دور روش در لوله های فاضلابی

همانطور که در شکل 4 مشاهده می شود نمایی از یک سیستم فاضلاب در یک ساختمان چند طبقه نمایش داده شده است. در این سیستم فاضلاب، قطعات مختلفی از جمله لوله و اتصالات و بست های نگهدارنده استفاده گردیده اند که همگی این اجزا می بایست قابلیت جذب صوت را تا حد استاندارد داشته باشند.

دستورالعمل نصب سیستم لوله کشی MURI SILENT PIPE

نسل جدید لوله های پوش فیت سه لایه بی صدا

الف: برش و پخ دار کردن لوله های MURI SILENT PIPE:

  • ابتدا لوله ها می بایست به صورت 90 درجه و با قیچی مخصوص گرد بر برش داده شود.
  • سپس توسط دستگاه مخصوص، سر لوله ها با زاویه حدود 15 درجه پخ دار شود.
  • سپس تمام براده ها و لبه های تیز توسط کاردک مخصوص بریده و پاک شود.

ب: انجام اتصال لوله و اتصالات MURI SILENT PIPE:

  • برای شروع انجام عمل اتصال، باید سر لوله و اتصالات کاملا تمیز و عاری از هرگونه براداه و لبه تیز باشد.
  • لبه خارجی واشر درون سوکت را به مقدار کمی از روغن مخصوص نصب این شرکت آغشته نموده، سپس لوله تا انتها درون اتصال فشار داده شود.
  • با استفاده از ماژیک روی لوله ها به صورت واضح و قابل دید نشانه گذاری شود.
  • در طول های لوله بزرگتر از 50 سانتیمتر، لوله به مقدار 1 سانتیمتر از داخل اتصال بیرون کشیده شود.
  • در طول های لوله کوچکتر از 50 سانتیمتر، احتیاج به بیرون کشیدن لوله از اتصال نمی باشد.

ج: نصب سیستم لوله کشی MURI SILENT PIPE:

  • این سیستم لوله کشی دارای سه نوع بست مخصوص لوله کشی می باشد که می بایست طبق این دستورالعمل عمل اتصال صورت پذیرد. انواع بسته های این عبارتند از 1- بست ثابت 2- بست متحرک 3- بست بیصدا (بست رایزر عمودی) می باشند.

در شاخه های عمودی:

  • در رایزرهای عمودی هر طبقه از ساختمان برای نصب سیستم لوله کشی بیصدا می بایست از یک بست بیصدا و یک بست متحرک استفاده نمود. توصیه می گردد بست بیصدا در فاصله 1/3 ارتفاع از سقف در زیر سوکت لوله و بست متحرک در فاصله 1/3 ارتفاع از کف قرار گیرد.
  • در محل عبور و یا قرارگیری لوله و اتصالات در داخل کف یا سقف سطوح توسط عایق پوشانده شود تا لوله و اتصال در معرض سطوح تیز و پرنده قرار نگیرد. همچنین محل عبور لوله و اتصالات در کف و یا سقف باید اجازه حرکت عمودی به لوله و اتصالات را بدهد و از بکار بردن ملات و یا هر نوع وسیله مهار کننده حرکت عمودی لوله و اتصال جدا خودداری گردد.
  • برای اتصال رایزر به شاخه افقی از دو زانوی 45 درجه با فاصله حداقل 25 سانتیمتر استفاده گردد.

در شاخه های افقی:

  • در طول لوله های کوچکتر یا مساوی 10 برابر قطر خارجی لوله، از بست ثابت در پشت سوکت لوله استفاده شود.
  • در طول لوله های بزرگتر از 10 برابر قطر خارجی لوله، از بستهای متحرک اضافی استفاده شود. فاصله بین این بستهای ثابت و متحرک نباید بیش از 10 برابر قطر خارجی لوله باشد.

طریقه نصب بست بی صدا:

  • ابتدا بست محترک (SC) به دیوار متصل می شود.
  • سپس بست ثابت (FC) به لوله، حدالمقدور در زیر قسمت سوکت بسته می گردد.
  • لوله همراه با بست ثابت (FC) بر روی بست متحرک (SC) قرار داده می شود.
  • بست متحرک (SC) تا آخر محکم می شود.

نحوه بست گذاری جهت جلوگیری از هر دو نوع علت ایجاد صدا

Structure Borne Noise, Air Borne Noise

شکل 4: طرح شماتیک بست گذاری در سیستم لوله کشی MURI SILENT PIPE در داکت تاسیسات

مشخصات فنی و ویژگی های سیستم لوله کشی MURI SILENT PIPE

مشخصات فنی

مقدار – Value

Technical Characteristic

نوع مواد اولیه

PP-MD (Mineral Reinforced Polypropylene)

Raw Material

دامنه سایر تولیدات

DN40,DN50,DN75,DN110, DN125, DN160

Range of Dimension

مقاومت شیمیایی

PP Chemical Resistance Based on DIN 8078 – No Sewage Containing Petrol or Benzene – Sealing Ring made of SBR

(DIN4060 & DIN EN 661-1)

Chimical Resistance

دامنه مصرف

–        Sewage With PH value 2-12

–        Sewage Temperature up to 95ºC

(Short Term) + 90ºC

(Long Term) – Installation Within the Building Structure

Application Range

چگالی – لوله

1.9g/Cm3

Density – pipe

چگالی – اتصالات

1.4 – 1.9 g/Cm3

Density – Fitings

ضریب انبساط طولی

0.09 mm/mK – DIN 53752

Linear Expansion Coefficient

مقاومت حلقوی

≥4 kN/m2 – DIN EN ISO 9969

Ring Stiffness

مقاومت کششی

≥16 N/m2 – DIN EN ISO 527-3

Tonoilo Strongth

حداکثر تغییر طول در نقطه شکست

155% – DIN EN ISO 527-3

Elongation at break

مدول الاستیسیته

2600 N/mm2 – DIN EN ISO 527-2

E-Modulus

شاخص جریان مذاب

1.1

MFR 230ºC/2.16Kg

آب بندی

0.5 bar (5meter of Water Column DIN EN1451)

1 bar (Test can be done on site on demand)

Tightness

ساختار لوله و اتصالات

Pipe:

Three Functional Layer

–        Outer Layer: Impact resistance and shock proof layer of PP

–        Middle Layer: Highly Filled layer of Mineral and Nano Material

–        Inner Layer: Abrasion resistance and smooth layer PP

Fittings:

–        Increasing the thickness and mass at bending point for better sound insulation

Pipe/Fittings Structure

نوع اتصال

Push Fit Socket With Rubber Sealing Ring

Type of Connection

کلاس آتشنشانی

B2 – According to DIN 4102

(Normally Inflammable)

Fire Resistance Class

استانداردهای مورد استفاده

تولید

عایق صوتی

مقاومت در مقابل ضربه (-10ºC)

DIN EN 1451

DIN EN 14366 / DIN 4109 / VDI 4100

DIN EN 1411

Used Standard:

Production

Sound insulation

Impact Resistance (-10ºC)

تاییده ها

گواهینامه تست صدا از موسسه Fraunhofer آلمان، گواهینامه کیفیت محصول برای خواص مکانیکی از موسسه SKZ آلمان، گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات و مسکن دارای تاییدیه مقیاس نانو از مرکز کفا

Approval

 

مشخصات فنی O-ring مورد استفاده در لوله و اتصالات:          Rubber Ring Specification

Color

Black

Hardness class

60 IRHD

Basr polymer

SBR

Post curing

Curing conditions

 

10 min.        at     175ºC

Test sheet thickness 2mm

 

10 min.        at     175ºC

Test sheet thickness 6mm

Physical propertles test sheet

Requirement

Value

Test Method

Unit

Property

60±5

Min. 9

Min. 600

Max. +8/-1

Max. 0

Max. 15

Max. 22

59/63

56/60

1.18/1.19

44/48

11.5/13.5

400/450

+2/+4

0

7/10

/

ISO 48

ISO 868

ISO 1183

ISO 4662

ISO 37

ISO 37

ISO 1817

ISO 1431-1

ISO 3384

ISO 3384

IRHD

ShoreA

g/cm3

%

N/mm2

%

%

%

%

Hardness

Hardness

Density

Rebound resilience

Tensile strength

Elongation at break

Volume change 7d/70ºC H2O

Ozone resistance

Stress relaxation 7d/23ºC

Stress relaxation 100d/23ºC

Max. 12

Max. 20

Max. 50

7/9

11/13

17/22

ISO 815

ISO 815

ISO 815

%

%

%

Compression set air

23ºC

70 ºC

-10 ºC

Max. +8/-5

Max. -20

Max. +10/-30

+4/+6

+5/-5

+5/-10

ISO 48

ISO 37

ISO 37

IRHD

%

%

Ageing air

70 ºC

Hardness

Tensile strength

Elongation

Remarks:

The requirments are according to DIN EN 681-1 WC.

نحوه استفاده از رابط های عمودی (رایزری)

در سیستم لوله کشی Muri Silent Pipe

با توجه به الزامات نصب و انبساط طولی لوله های عمودی، رابط مخصوصی جهت این منظور با استفاده از استانداردهای بین المللی طراحی و تولید گردیده است.

در رایزرهای عمودی فاضلاب داخل ساختمان و یا رایزرهای آب باران در صورت استفاده از رابطهای رایزری می بایست از دستورالعمل ذیل جهت نصب استفاده شود. هر کدام از شکلهای زیر جهت اجرا قابل قبول می باشد.

توجه این که همانطور که قبلاً ذکر گردیده است در طول لوله های بزرگتر از 50CM چه در شاخه های عمودی و چه در شاخه های افقی، لوله می بایست به مقدار 1cm از داخل سوکت بیرون کشیده شود.

شکل 6: نحوه بیرون کشیدن لوله از سوکت

سیفون فاضلابی مخصوص:

و سیله ای که با نگهداری مقداری آب در خود، در مسیر عبور فاضلاب، مانع از انتشار هوای آلوده و گازهای داخل شبکه لوله کشی فاضلاب در فضای ساختمان می شود و در عین حال هیچ اثری بر جریان عادی فاضلاب ندارد.

فاصله قائم بین کف نقطه ریزش آب از سیفون به داخل شاخه افقی لوله فاضلاب و سقف لوله سیفون در پایین قسمت آن را عمق هوابند سیفون می نامند.

شکل 7: شکل سیفون های پوش فیت یک تکه

بر طبق مقررات ملی ساختمان ایران، مقدار عمق هوابند سیفون نباید از ارقام زیر کمتر باشد.

  • قطر نامی لوله خروجی فاضلاب بزرگتر از 50 میلیمتر، عمق هوابند سیفون 50 میلیمتر.
  • قطر نامی لوله خروجی فاضلاب تا 50 میلیمتر، عمق هوابند سیفون 75 میلیمتر.

گروه صنعتی وحید جهت این کاربرد، سیفون تک تکه ویژه ای طراحی کرده است که در شکل زیر نحوه استفاده از آن و عمق هوابند آن طبق مقررات ساختمان و استاندارد اروپائی EN 12056 رعایت و طراحی گردیده است.

  • جهت اطمینان از اتصال قطعه سیفون به سقف و عدم حرکت در مواقع گرفتگی و فنر زدن، گروه صنعتی وحید بست مخصوصی را جهت اتصال سیفون طراحی کرده است که شامل دو قطعه می باشد که یکی در قسمت گلویی و دیگری در زیر قسمت سیفون نصب می گردد. نمایی از این نوع اتصال سیفون در شکل زیر مشاهده می گردد.

 

 

چند جدول از مقررات ملی ساختمان مبحث شانزدهم

جدول 3:: حداقل شیب لوله های افقی فاضلاب

قطر نامی لوله

حداقل شیب

میلی متر

اینچ

درصد

اینج بر فوت طول

تا 65

80 تا 150

200 و بزرگتر

تا 1/22

3 تا 6

8 و بزرگتر

2

1

5/0

4/1

8/1

16/1

جدول 4: حداکثر فاصله نقطه اتصال لوله هواکش به شاخه افقی فاضلاب، تا نقطه سرریز سیفون

قطر نامی لوله فاضلاب

شیب لوله فاضلاب

(درصد)

حداکثر فاصله نقطه اتصال

لوله هواکش تا سیفون (متر)

اینچ

میلی متر

4/11

2/11

2

3

4

32

40

50

80

100

2

2

2

2

2

1

5/1

8/1

3

4

جدول 5: مقدار D.F.U برای لوازم بهداشتی مختلف

لوازم بهداشتی

مقدار D.F.U

قطر نامی سیفون اینچ

لوله علم تخلیه ماشین رختشویی – تجاری

3

2

لوله علم تخلیه ماشین رختشویی – خانگی

2

2

گروه لوازم بهداشتی یک حمام کامل

6

 

وان

2

2/11

بیده

1

4/11

صندلی دندانپزشکی

1

4/11

ماشین ظرفشویی – خانگی

2

2/11

آبخوری

2/1

4/11

کفشوی

2

2

سینک آشپزخانه

2

2/11

سینک رختشویی

2

2/11

دستشویی

1

4/11

دوش

2

2/11

سینک

2

2/11

پیسوار

4

2

توالت، غیرعمومی

4

+

توالت، عمومی

6

+

این صفحه را می توانید از طریق لینک های زیر ارسال نمایید .
Skype
Telegram
WhatsApp
Email
Print

لیست محتوا این صفحه